BEZPŁATNY MINI-KURS MAILOWY

DLA POCZĄTKUJĄCYCH WIRTUALNYCH ASYSTENTEK

LEKCJA 4:

Albo się rozwijasz, albo się... zwijasz

Pisałam w poprzednim mailu, że najpierw jest jakoś, a dopiero potem jakość. I tak będzie. Nie wszystko jesteśmy w stanie od początku zrobić idealnie, a każde kolejne zadanie powinno być naszą lekcją na przyszłość. 

Prowadzenie własnego biznesu i praca wirtualnej asystentki to przede wszystkim ciągły rozwój. To regularne sprawdzanie co działa a co nie, tworzenie procesów i automatyzacji, które sprawią, że kolejne zadania zrobisz i lepiej, i szybciej.

ALBO SIĘ ROZWIJASZ, ALBO SIĘ ZWIJASZ

Uważam, że ciekawość to jedna z ważniejszych postaw w pracy wirtualnej asystentki. Dzięki niej łatwiej będzie Ci usprawniać swoją pracę, uczyć się nowych rzeczy, podejmować zadania, które są wyzwaniem.

Żeby zacząć pracować jako WA, nie musisz być specjalistką od wszystkiego. Możesz zacząć z kilkoma umiejętnościami, ale też powinnaś nastawić się na ciągły rozwój. Tak jak pisałam ostatnio – od jakości Twojej pracy będzie zależeć to, z jakimi klientami będziesz pracować. A Ty pewnie chciałabyś z tymi najlepszymi (i płacącymi najlepiej), prawda :)? No właśnie!

JAK WYKORZYSTAĆ CZAS, GDY MASZ NIEWIELE ZLECEŃ

Są takie momenty w życiu każdego freelancera, kiedy zleceń jest mniej, ponieważ:

  • albo jesteś w trakcie negocjacji z kilkoma potencjalnymi klientami 
  • albo akurat jest taki okres, kiedy przedsiębiorcy są zajęci bardziej swoimi biznesami i nie mają nawet czasu na wrzucenie nam mniej pilnych zadań
  • … albo zrobili sobie urlop – okres wakacyjny to zwykle znacznie mniej zleceń

Taki czas najczęściej przeznaczam na rozwój. Przeglądam wtedy filmy na YouTube z zakresu rozwoju osobistego. Albo szukam ciekawego kursu w temacie, który mnie zainteresował. Celem jest ciągłe poszerzanie swojej wiedzy.

W mojej prywatnej tablicy na Asanie mam założony projekt z materiałami, na które trafiłam przypadkiem w sieci (mogą to być ciekawe artykuły, książki, które wpadły mi w oko, kursy, itp.). 

Kiedy uporam się już z zadaniami na dany tydzień (zwykle jest to piątek), zawsze staram się znaleźć trochę czasu, aby tym zebranym treściom przyjrzeć się bliżej i coś się z nich dowiedzieć. A jeśli zleceń akurat brakuje – chłonę wiedzę na całego :D.

Strony, które śledzę regularnie i mogę z czystym sumieniem polecić, to:

  • blog Agnieszki Skupieńskiej tosieoplaca.pl, a tym bardziej jej świetny newsletter, gdzie co tydzień wysyła informacje o ciekawych stronach, przydatnych narzędziach, polecanych materiałach; Agnieszka napisała też książkę Zostań freelancerem, którą uważam, że powinna przeczytać każda początkująca wirtualna asystentka – KLIK
  • blog Bartka Popiela liczysiewynik.pl – znajdziesz tam obszerne materiały o produktywności, marketingu w sieci i prowadzeniu biznesu
  • blog Artura Jabłońskiego, speca od e-marketingu, komunikacji w social mediach i copywritingu – arturjablonski.com
  • podcasty Marka Jankowskiego na malawielkafirma.pl – nagrywane od ponad 10 lat, na temat prowadzenia swojego biznesu
  • często odwiedzam też stronę Oli Budzyńskiej – Pani Swojego Czasu paniswojegoczasu.pl; Ola z kolei napisała obowiązkową pozycję dla każdej kobiety, która chce dobrze zarządzać swoim czasem –  książkę Jak zostać Panią Swojego Czasu znajdziesz TUTAJ

Zerknij też koniecznie na bloga AsystentkaLevelMaster.pl, na którym znajdziesz wiele przydatnych materiałów na temat zawodu wirtualnej asystentki, w tym:

  • wywiady z doświadczonymi WA – na temat ich początków kariery, pozyskiwaniu pierwszych klientów, specjalizacji czy polecanych narzędziach
  • wywiady z klientami WA – o tym jak rozpoczęła się ich współpraca z wirtualną asystentką, jakie zadania delegują, na co zwracają uwagę przy współpracy
  • artykuły, z których dowiesz się jak skutecznie sprzedawać swoje usługi
  • recenzje książek, które są moim zdaniem obowiązkową lekturą w naszej pracy
  • całe mnóstwo praktycznej wiedzy, która pomoże Ci nie tylko na starcie :)

Zainteresowana? To wskakuj >> TUTAJ <<

Książkowe "must have" - polecane przeze mnie i inne wirtualne asystentki:

  • Jak zostać Wirtualną Asystentką Eli Wolińskiej – recenzję ebooka znajdziesz TUTAJ
  • Rzuciłam pracę i co dalej Karoliny Brzuchalskiej
  • Księga Adsów 3.0 autorstwa agencji Social Tigers – wersja 2.0 była dostępna w formie ebooka, nowa wersja jest w formie kursu, ale cena nadal przystępna, więc znalazła się na liście :)
  • Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności Davida Allena – recenzję książki znajdziesz TUTAJ
  • 10 kroków do maksymalnej produktywności  Michała Śliwińskiego – recenzję książki znajdziesz TUTAJ
  • Zostań królową PR Kingi Fromlewicz
  • Buduj życie odpowiedzialnie i zuchwale Kamili Rowińskiej
  • Niskobudżetowy startup Chrisa Guillebeau
  • REMOTE. Pracuj zdalnie, biuro jest zbędne Jasona Frieda i  Davida Heinemeier Hanssona

NARZĘDZIA DO PRACY ZDALNEJ, KTÓRE WARTO (POWINNAŚ) ZNAĆ NA STARCIE

Poniższa lista to moim zdaniem minimum, z którym powinnaś się zapoznać, planując współpracę z pierwszymi klientami:

Pakiety MSOffice / Google Docs – co do tej pozycji chyba nie muszę Cię przekonywać. ;) Każda, nawet początkująca asystentka powinna znać podstawy formatowania tekstu w Wordzie lub Docs’ach oraz podstawowe funkcje w arkuszu kalkulacyjnym Excel lub Sheets. 

Gmail – czyli moja ukochana skrzynka mailowa, której nie zamieniłabym na żadną inną. Jest to aktualnie (moim zdaniem) najlepsze rozwiązanie tego typu na rynku. I podobnie myśli większość moich klientów, ponieważ korzystają z Gmaila na potęgę.

Slack – jeśli natomiast gubisz się w gąszczu wiadomości mailowych i męczy Cię przeglądanie wątków i wysyłanie osobnych maili poszczególnym osobom z zespołu, zaproponuj klientowi Slacka. Chyba że już z niego korzysta, wtedy dziękuj mu w duchu za to i pracuj w spokoju. :) Ten komunikator zespołowy potrafi z powodzeniem zastąpić (tak, muszę to z bólem serca przyznać) skrzynkę gmail’ową. :)

Asana / Trello / Nozbe – czyli narzędzia do zarządzania zadaniami osobistymi, czy większymi projektami; prędzej, czy później, trafisz na klienta, który będzie stosował jedno z tych narzędzi, więc warto, byś już teraz lepiej się im przyjrzała.

Canva – być może już ją znasz, jeśli nie – to się wstydź! :P Poważnie, to mega fajne narzędzie online do projektowania grafik, które będą wyglądały jak stworzone przez profesjonalistę.

Hootsuite / Buffer – aplikacje do zarządzania publikacjami w social mediach – moim zdaniem nie “must have” na początek, ale jeśli będziesz chciała w niedalekiej przyszłości zajmować się planowaniem postów na fanpage’ach swoich klientów, to narzędzie stanowczo Ci się przyda. Do tego niezbędna Ci też będzie podstawowa znajomość obsługi profili na Facebooku, LinkedIn i Instagramie (prywatnych i firmowych).

Obsługa CMS WordPressa – pewnie nieraz będziesz miała za zadanie dodać nowy post na bloga klienta, odpowiednio go sformatować, dodać grafiki i opublikować w wyznaczonym terminie. Może też zostaniesz poproszona o zainstalowanie nowej wtyczki lub aktualizację tych już zainstalowanych. Nie musisz od razu umieć tworzyć całej strony internetowej, ale podstawowa obsługa WordPressa to podstawa w tym zawodzie.

Google Meet (Hangout) / Zoom – chcesz być wirtualną asystentką, to musisz się przyzwyczaić do wirtualnych spotkań z klientami. Te dwa narzędzia to jedne z najbardziej popularnych rozwiązań do przeprowadzania wideokonferencji, czyli spotkań online.

Toggl / Hubstaff / WorkTime – pewnie jak już się na dobre rozkręcisz z zadaniami dla klientów, będziesz chciała sobie ułatwić życie i zautomatyzować naliczanie czasu przeznaczonego na poszczególne zadania. Proponuję zacząć od razu. Pierwsza z powyższych aplikacji jest darmowa, pozostałe dwie kosztują niewiele, a mają znacznie bardziej rozbudowane funkcje. U nas w pracy bez nich – ani rusz.

MailChimp / MailerLite – przyznam, że ja z pierwszym programem do automatyzacji wysyłki kampanii mailowych miałam okazję pracować dopiero przy uruchamianiu swojego własnego newslettera, ale są wirtualne asystentki, które od takich zadań zaczynają swoją karierę. Dlatego te dwa systemy znalazły się na liście. Oba są bezpłatne w określonym zakresie i to z nich klienci najczęściej korzystają, więc warto się z nimi zapoznać.

Pełną listę moich ulubionych narzędzi do pracy zdalnej znajdziesz tutaj:

ĆWICZENIE DO TEJ LEKCJI:​

Przygotuj sobie jedno miejsce (czy to w aplikacji do zarządzania zadaniami, czy choćby w pliku tekstowym), w którym będziesz zapisywać treści, które Cię zainteresowały.

Następnie zaplanuj sobie, który materiał przerobisz w najbliższy weekend i… nie zapomnij zrealizować swojego planu! :)

Na dzisiaj to wszystko. Uff… sporo tego, co? :) Ale spokojnie, nie musisz wszystkich tych programów znać od razu. Choć pewnie ich znajomość spowodowałaby, że poczułabyś się pewniej “na nowym terenie”, co? :) Na pewno część z nich będziesz miała okazję poznać w trakcie pierwszych zadań dla klientów. U mnie tak to właśnie wyglądało. 

Jeśli czujesz, że potrzebujesz tego czasu więcej, daj go sobie. Nawet jeśli miałabyś z tego tytułu zatrzymać naliczanie na trackerze i popracować nieodpłatnie. Potraktuj te chwile jak formę szkolenia i inwestycji w swoje umiejętności. Uważam, że jeśli traktujesz swój nowy zawód poważnie, będzie fair w stosunku do klienta, jeśli za Twoją naukę nie będzie płacił. (Chyba, że masz to z nim jednoznacznie ustalone – on płaci niższą stawkę, niż rynkowa, a Ty się uczysz. Wtedy jest to układ w porządku.)

A Ty jakie znasz strony, z których wyciągasz wartościowe informacje? Albo, jakie przeczytałaś książki, które pozwoliły Ci wzbić Twoje asystenckie działania na wyższy poziom? Koniecznie mi o nich napisz na kontakt@asystentkalevelmaster.pl lub odpisując na maila, którego ode mnie dostałaś. :)

O AUTORCE

Ela Zielińska, właścicielka marki VAssistance – od 2017 roku z powodzeniem prowadzi swój biznes jako wirtualna asystentka, pomagając przedsiębiorcom w odzyskiwaniu ich wolnego czasu. Oprócz zamiłowania do pracy lubi dzielić się wiedzą, dlatego od sierpnia 2019 roku prowadzi bloga na temat pracy zdalnej, wspierając początkujące WA w ich rozwoju. 

Prywatnie fanka rozwoju osobistego i pianistka-amatorka.

AsystentkaLevelMaster.pl

Mamao Sp. z o.o., ul. Szlak 77 / 103, 31-153 Kraków

NIP: 676 254 12 00