BEZPŁATNY MINI-KURS MAILOWY

DLA POCZĄTKUJĄCYCH WIRTUALNYCH ASYSTENTEK

LEKCJA 2:

Pierwszy kliencie, gdzie jesteś?

Nie będę tutaj mówić o tym, jak istotne jest posiadanie klientów. To oczywiste – niezależnie od tego, jak świetne będą Twoje usługi, dopóki nie będzie nikogo, kto będzie chciał za nie zapłacić, nie będą one miały żadnej wartości. 

No dobra, więc jak i gdzie się – brzydko mówiąc – sprzedać? Ludzie generalnie nie lubią, jak im się coś sprzedaje – i założę się, że Ty też nie lubisz odbierać telefonów z banku ze “wspaniałą ofertą karty kredytowej”, gdzie Pan znudzonym głosem czyta skrypt. Mam rację? 

Z drugiej strony – uwielbiamy kupować…. a także polecać to, z czego jesteśmy zadowolone. :) 

REGUŁA SPOŁECZNEGO DOWODU SŁUSZNOŚCI

Nie wiem, czy wiesz, ale jako ludzie działamy zgodnie z regułą społecznego dowodu słuszności. Słyszałaś kiedyś o książce R. Cialdiniego “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”? To w niej opisana jest m.in. ta reguła. Mówi ona, że przy podejmowaniu decyzji często opieramy się na rekomendacjach innych osób. Szczególnie wtedy, gdy nie mamy wystarczająco dużo danych, aby samodzielnie podjąć decyzję. 

To dlatego wśród znajomych czy na Facebook’u tak wielu ludzi wypytuje o rekomendacje – ponieważ chcą mieć pewność, że trafią na kogoś sprawdzonego, kto spełni ich oczekiwania. Również Ty, jeśli znasz kogoś, kto może pomóc, chętnie dzielisz się kontaktem, prawda?

NETWORKUJ

Na tym właśnie opiera się ten cały, modny ostatnio, networking – czyli spotkania mające na celu wymianę kontaktów.

Najczęściej spotykają się przedsiębiorcy, chcący rozhulać skutecznie swoje biznesy. Dlaczego to działa? Dla mnie to taki trochę speed-dating. ;) Tylko celem nie jest dobra zabawa czy poznanie swojej drugiej połówki, a szybki i (co najważniejsze) skuteczny sposób na poznanie innych przedsiębiorców, z którymi można nawiązać ciekawą współpracę. 

Taki jest przynajmniej cel samych spotkań – przeprowadzić możliwie dużo krótkich rozmów i wymienić się wizytówkami. Natomiast to, co najbardziej wartościowe w networkingu, dzieje się już później – kiedy z pozyskanych kontaktów wybierasz te osoby, z którymi chcesz się spotkać ponownie, aby poznać lepiej ich biznesy, nawiązać relacje, poznać jakość tego, co oferują i ostatecznie ustalić, czy macie pole do nawiązania współpracy.

Poznaj 3 poziomy networkingu:

Poziom 1: kogo znasz Ty – możesz znać wiele osób, ale czy te osoby znają i pamiętają Ciebie? 

Poziom 2: kto zna Ciebie – może znać Cię wiele osób – chociażby z imienia i nazwiska, ale czy będą w stanie, bez namysłu, odpowiedzieć na pytanie “czym się zajmujesz?”

Poziom 3: kto zna Ciebie i wie, czym się zajmujesz – jeśli na tym poziomie pozyskasz możliwie dużo kontaktów, nie będziesz musiała szukać klientów – sami do Ciebie przyjdą, a raczej ktoś ich przyprowadzi. ;)

No dobrze, ale Ty dopiero zaczynasz. I nie byłaś jeszcze na takim spotkaniu. A w ogóle – to nie lubisz takich spotkań i nie pójdziesz i już! Bo się stresujesz i nie wiesz co powiedzieć, o!

No to….

POĆWICZ NA ZNAJOMYCH I ZATRUDNIJ ICH DO POLECANIA TWOJEGO BIZNESU

Pierwsze polecenia, ale także i opinie o Tobie i Twojej pracy możesz uzyskać właśnie od znajomych. Możesz też zaproponować im nieodpłatne zrealizowanie kilku zadań w zamian za napisanie opinii na fanpage na Facebooku lub rekomendacji, którą będziesz mogła zamieścić na swojej stronie www. Dzięki nim możesz też liczyć na szczery feedback i porady, co warto byłoby u Ciebie usprawnić, zanim wyjdziesz ze swoją ofertą na rynek.

Ale… nie oczekuj, że znajomi sami zaczną Cię polecać ot tak. Ponieważ branża zdalnej asysty jest dość młoda na polskim rynku, wiele osób nie będzie miało pojęcia, czym tak de facto jest ta “wirtualna asystentka”. Dlatego powinnaś w rozmowie ze swoimi znajomymi wytłumaczyć im:

  • co robi WA i dlaczego ludzie ją zatrudniają
  • jakie konkretnie usługi akurat Ty oferujesz

Unikniesz dzięki temu niedomówień, polecania Cię osobom, które oczekują wsparcia w zupełnie innych zadaniach, niż chciałabyś realizować. Na przykład na początku mojej działalności, kiedy jeszcze nie potrafiłam dokładnie określić czym lubię się zajmować, a czym nie, często byłam polecana ludziom, którzy szukali osób do “obdzwaniania” baz zimnych kontaktów pozyskanych w sieci. Za każdym razem traciłam czas, tłumacząc, że takie zadania nie należą do moich obowiązków. Ale być może dla Ciebie będzie to ciekawe zadanie, którego chętnie się podejmiesz, natomiast analizowanie raportów w arkuszach kalkulacyjnych, to temat, który zupełnie nie będzie dla Ciebie.

Co jeszcze warto przekazywać w rozmowie ze znajomymi?

  • podaj im adres Twojej strony www lub profilu na Facebooku czy LinkedIn – idealnie byłoby, gdyby znalazł się tam szczegółowy zakres zadań, które realizujesz
  • informuj o cenach za swoje usługi, ale też o sposobie rozliczania się i o tym, że klient płaci wyłącznie za przepracowany przez Ciebie czas – unikniesz dzięki temu rozmów z potencjalnymi klientami, których zwyczajnie nie stać na Twoje wsparcie.

Pamiętaj, że współpraca z wirtualną asystentką to usługa premium, nie dla każdego. A na pewno nie dla osoby, dla której jedynym argumentem jest cena.

SZUKAJ NA PORTALACH ZE ZLECENIAMI DLA FREELANCERÓW

Takich stron jest całkiem sporo.

Aktualną listę znajdziesz tutaj:

Ale uprzedzam, że może być Ci ciężko znaleźć tam zlecenie za korzystną stawkę. Jednak na samym początku możesz tam złapać kilka z nich, które pozwolą Ci stworzyć sobie portfolio, zdobyć pierwsze doświadczenie, a może i referencje

Polecam Useme, bo umożliwia też freelancerom wystawianie faktur bez potrzeby uruchamiania działalności gospodarczej. Natomiast portal załatwia za nas wszystkie umowy, podatki i pozostałe formalności. Jest to fajna opcja dla tych, którzy chcą ograniczyć wydatki związane z zakładaniem działalności, zanim się jeszcze dobrze nie rozkręcą z pozyskiwaniem zleceń.

ODPOWIADAJ NA OGŁOSZENIA

Znajdziesz ich sporo w sieci, na portalach z ogłoszeniami, a także na grupach dla freelancerów i wirtualnych asystentek na Facebooku.

Z czystym sumieniem polecam pierwszą grupę na powyższej liście. Trafisz tam na sporo naprawdę ciekawych zleceń. Są też posty cykliczne, pod którymi możesz swobodnie promować swój biznes.  

Minusem takich ogłoszeń jest duża konkurencja, dlatego warto sobie dopracować to, co będzie Cię wyróżniać na tle innych osób.

POSZUKUJ AKTYWNIE

Jednym z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów, którzy wpasowują się idealnie w naszą personę (czyli klienta idealnego), jest samodzielne szukanie, a następnie kontaktowanie się z takimi osobami i przedstawianie im swojej oferty.

Uświadomienie sobie, z jakimi klientami lubimy i chcemy pracować, a także jaka branża jest bliska naszemu sercu, wymaga nieco czasu. Ale kiedy już określimy tę grupę docelową, praktycznie inne działania marketingowe nie są nam potrzebne. 

Przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy z tego, że mogą liczyć na naszą pomoc, płacąc za kilka godzin w miesiącu i nie muszą od razu decydować się na zatrudnienie pracownika na cały etat. Naszym zadaniem jest skontaktowanie się z nimi i uświadomienie im o tym. :)

Chcąc skutecznie “uderzyć” z ofertą do interesującej nas osoby, potrzebny jest wcześniej bardziej szczegółowy research. Ale uwierz mi, poświęcenie czasu na aktywne szukanie klientów się opłaca.

Dlaczego? Ponieważ to Ty decydujesz, z kim pracujesz i jakich zadań się podejmujesz. Dodatkowo nie musisz konkurować z innymi wirtualnymi asystentkami, jak ma to miejsce przy odpowiadaniu na ogólnodostępne ogłoszenia. 

MOJE POCZĄTKI

Pierwszy klient pojawił się dość niespodziewanie, kiedy jeszcze nie wiedziałam, że można pracować jako asystentka – zdalnie. Któregoś razu odezwał się do mnie znajomy z pytaniem, czy nie szukam dodatkowych zleceń, ponieważ potrzebuje wsparcia administracyjnego w swojej firmie, ale zadań jest tak na kilka godzin w miesiącu. Wtedy jeszcze pracowałam na etacie, więc dodatkowe zadania realizowałam popołudniami. 

Wtedy też usłyszałam pierwszy raz określenie wirtualna asystentka. I poczułam, że to jest to! To jest biznes, którego szukałam! Zaczęłam poświęcać coraz więcej czasu na research informacji na temat tego zawodu. I szkolić się z narzędzi, które były mi niezbędne do skutecznej pracy zdalnej. Był to czas bardzo intensywnej nauki nowych umiejętności. A wręcz “zachłystywania się” wiedzą. :)

Kolejny klient również pojawił się właściwie sam. Znalazł mnie dzięki mojemu profilowi na LinkedIn. Wtedy, na tym portalu, było dosłownie kilka osób na podobnym stanowisku, konkurencja nie była duża. Ale pamiętam, że bardzo przyłożyłam się do zadania rekrutacyjnego i nawiązałam swoją pierwszą “poważną współpracę”. Pracujemy razem do dziś. :)

Jeśli chciałabyś poznać bliżej moją historię i dowiedzieć się więcej na mój temat, zapraszam do zakładki
O mnie na TEJ STRONIE.

ĆWICZENIA DO TEJ LEKCJI:

1. Przygotuj niezapomniane elevator pitch (zagrywkę windową) – niezależnie, czy wybierasz się w najbliższym czasie na spotkanie networkingowe, czy chcesz najpierw poćwiczyć mówienie o swoim biznesie przed znajomymi, pobierz poniższy PDF i przygotuj sobie krótką przemowę, która sprawi, że słuchające Cię osoby będą chciały dowiedzieć się więcej.

2. Znajdź i wypisz 5 spotkań networkingowych odbywających się w najbliższym czasie w Twojej okolicy. Mogą to być też, coraz częściej organizowane, spotkania online. Wybierz jedno z nich, które według Ciebie jest najbardziej odpowiednie na początek i zapisz się na nie. Pamiętaj, żeby wcześniej przygotować sobie zagrywkę windową z poprzedniego ćwiczenia i dobrze ją przyswoić. Dzięki temu poczujesz się pewniej na samym spotkaniu. 

To zadanie jest też dobrym testem na to, jak sprawnie idzie Ci research.

Wystarczy na dzisiaj. Nie mogę się doczekać, aż przeczytasz mojego następnego maila. :) 

Czy od ostatniej mojej wiadomości wydarzyło się coś, co sprawiło, że zrobiłaś krok do przodu w swojej “wirtualnej” karierze? Jeśli tak – koniecznie napisz mi o tym!

Psssst…. ciekawe spotkania networkingowe znajdziesz na stronie Crossweb. Owocnego zbierania wizytówek! ;)

O AUTORCE

Ela Zielińska, właścicielka marki VAssistance – od 2017 roku z powodzeniem prowadzi swój biznes jako wirtualna asystentka, pomagając przedsiębiorcom w odzyskiwaniu ich wolnego czasu. Oprócz zamiłowania do pracy lubi dzielić się wiedzą, dlatego od sierpnia 2019 roku prowadzi bloga na temat pracy zdalnej, wspierając początkujące WA w ich rozwoju. 

Prywatnie fanka rozwoju osobistego i pianistka-amatorka.

AsystentkaLevelMaster.pl

Mamao Sp. z o.o., ul. Szlak 77 / 103, 31-153 Kraków

NIP: 676 254 12 00