BEZPŁATNY MINI-KURS MAILOWY

DLA POCZĄTKUJĄCYCH WIRTUALNYCH ASYSTENTEK

LEKCJA 7:

To już jest koniec? :(

Praca wirtualnej asystentki – jak każdy rodzaj biznesu – wymaga bycia na bieżąco z tym, co się dzieje wokół. Nie tylko u naszych klientów. 

OBSERWUJ TRENDY I DOPASOWUJ SIĘ

Praca wirtualnej asystentki – jak każdy rodzaj biznesu – wymaga bycia na bieżąco z tym, co się dzieje wokół. Nie tylko u naszych klientów. 

Warto obserwować trendy występujące w całej gospodarce, w poszczególnych branżach (zwłaszcza, jeśli współpracujesz z klientami z określonej branży), czy też u naszej konkurencji. 

Dlatego też trzymaj rękę na pulsie, bo może się okazać, że dzięki zmianom, które wychwycisz odpowiednio wcześnie, znajdziesz nowe sposoby na rozwinięcie swojej działalności.

SPECJALIZUJ SIĘ

Branża WA jest jeszcze w Polsce stosunkowo młoda. Ale już widzę, że zaczynają się wyróżniać poniższe specjalizacje:

  • Virtual Office Manager – to osoba, która ogarnia wszystkie bieżące sprawy biura – w tym pisanie dokumentów, robienie notatek ze spotkań czy choćby przeglądanie wiadomości od klientów i odbieranie telefonów
  • Social Media Ninja – czyli ktoś, kto nie tylko przygotuje posty, ale też poradzi sobie z zaplanowaniem kampanii reklamowej na FB
  • Virtual Project Manager – to osoba, która koordynuje wszelkie projekty, przy czym do jej zadań należy zarówno budowanie zespołu, zarządzanie nim, jak i monitorowanie efektów jego działań
  • Virtual Event Manager – specjalizuje się we wsparciu firm i organizacji w przygotowywaniu wszelkiego rodzaju eventów – czy to spotkań firmowych czy konferencji.

Dodatkowo, w zależności od tego, w czym jesteś dobra, możesz pomyśleć o znalezieniu dla siebie konkretnej niszy. To da Ci przewagę – łatwiej będzie Ci mówić językiem klienta (jeśli skupisz się na wybranej grupie, np. na branży IT, na trenerach personalnych czy blogosferze); czy też wykonywać pewne typy zadań i z czasem je automatyzować.

MOJE "ŻELAZNE ZASADY" WIRTUALNEJ ASYSTENTKI

Część z nich przyjęłam od innych, część dopisałam na bazie własnych doświadczeń. Jest to lista zasad, o których nie wspominałam we wcześniejszych mailach do Ciebie, a które uważam za wyjątkowo ważne. Warto o nich pamiętać już od samego początku pracy jako WA.

Oto one:

  • unikaj przyjmowania zleceń “na wczoraj” – z doświadczenia wiem, że kończą się albo fuckup’em i pretensjami ze strony zleceniodawcy, albo zrobioną robotą, ale nie opłaconą (nie doczekasz się płatności), dlatego…
  • przed rozpoczęciem jakiejkolwiek pracy zawsze najpierw podpisz umowę lub chociaż formularz zamówienia – dzięki temu będziesz mieć dane firmy, z którą będziesz współpracować i możesz ją w razie czego wcześniej sprawdzić 
  • unikaj pracy za prowizję – praca asystentki jest płatna od godziny, a nie od wyniku. Jeśli ktoś chce Ci płacić wynagrodzenie wyłącznie od efektu, przemyśl taką współpracę dwa razy
  • jeśli klient wzbudza Twoje podejrzenia co do swojej wiarygodności – proś o zapłatę z góry za swoją pracę; więcej na temat weryfikacji “lewych” klientów znajdziesz tutaj
  • I co najważniejsze (!) – nigdy nie zgadzaj się na korzystanie z cudzych dostępów do kont bankowych czy innych portali z wrażliwymi danymi. W razie jakichkolwiek problemów – jesteś na straconej pozycji

RADY INNYCH WIRTUALNYCH ASYSTENTEK

Dorota Mroczek

Zaczynając przygodę z wirtualną asystentką, powiem Ci, czego nie robić. :) Nie ucz się wszystkiego na raz, nie kupuj wszystkich kursów, jak leci, bo jest promocja. Kup jeden z interesującego Cię zagadnienia np. newsletterów czy WordPressa, ukończ go i dopiero szukaj następnego. Ja zrobiłam ten błąd, że kupiłam na raz kilka kursów, każdy rozpoczęłam. Po czasie zaczęłam się gubić w tej wiedzy, a dodatkowo czułam presję, że żaden nie jest skończony. Dlatego teraz, zanim zdecyduję się na nowy kurs, e-book czy książkę, najpierw kończę to, co już mam. :)

Dorota Mroczek

Uważam, że najważniejsze to nie poddawać się. Wierzyć we własne kompetencje, nie umniejszać sobie. Wysyłać oferty do potencjalnych klientów. Zauważyłam, że mimo tego, że sama zaczynam i brakuje mi długoletniego doświadczenia, znajduję powoli swoich klientów, bo się nie zrażam. Wysyłam swoje propozycje i portfolio z pracami, a niektórym podoba się to, co robię. I wybierają właśnie mnie spośród grona chętnych. Dlatego według mnie najważniejsza jest wytrwałość i wiara we własne możliwości. :)

Aleksandra Najder

Nie traktuj innych asystentek jak swoją konkurencję, raczej jak koleżanki albo nawet potencjalne klientki. Co oczywiście nie znaczy, że masz się podlizywać, a po prostu dbaj o dobre relacje z nimi. Jeśli nie masz umiejętności, aby zrobić coś dla swojego lub potencjalnego klienta – zaproponuj inną asystentkę. Możliwe, że kiedyś to właśnie ona podeśle kogoś Tobie, albo razem podejmiecie się wspólnego projektu.

Monika Fabiańska

Małgosia Łapiuk

Znajdź swoją mocną stronę i uwierz, że nie każdy potrafi to, co Ty. Są klienci gotowi zapłacić za Twoje umiejętności, nawet jeśli Tobie wydaje się, że to, co robisz i umiesz, jest proste i oczywiste.

Małgosia Łapiuk

Paulina Konarczyk

Już na początku pracy zadbaj o dobrą komunikacjęPonieważ jako wirtualna asystentka nie pracujesz z klientami face to face, to zwróć szczególną uwagę co do określenia odpowiednich kanałów komunikacji. Po pierwsze, musisz dobrać odpowiednie narzędzia do rozmów z Klientami.
Po drugie, musicie nawzajem poinstruować siebie jak i kiedy możecie wspólnie z nich korzystać. Obie te kwestie są szczególnie ważne dla zachowania porządku i uniknięcia niepotrzebnych błędów. Jak również do ważnego respektowania swoich granic.

Paulina Konarczyk

Agata Gąsiorowska

Nawiązuj relacje, bądź otwarta i szczera. Pokaż, że Ci zależy, a klienci będą wiedzieć, że mogą Ci ufać – wtedy braki w umiejętnościach lub potknięcia będą na drugim planie.

Agata Gąsiorowska

Martyna Freidla

To może być nietypowa porada, ale zrozumienie tego miało dla mojego biznesu kolosalne znaczenie: Przyciągamy do siebie osoby, które czegoś nas nauczą o nas samych. I teraz, jeśli mamy podświadome przekonanie o tym, że praca musi być trudna – to przyciągniemy klientów, dla których ich własne biznesy są orką. I ten ciężar będą przerzucać na nas. Jeśli uznamy, że to klient dyktuje warunki współpracy (np. stawkę) – to szybko nie będzie nas stać na majty. Czy klient decyduje o tym, ile kosztuje biżuteria Apartu? Nie – decyduje o tym firma Apart, a zakup jest dla nas czystą przyjemnością, bo wiemy, że płacimy za jakość, doświadczenie i midset.

Jeśli nie mamy zbudowanej pewności o swojej własnej indywidualnej wartości – to przyciągniemy podświadomie osoby, które będą wątpić w naszą wartość albo wystawiać naszą samoocenę na próbę. Praca jednak może być prawdziwą przyjemnością – dlatego warto rozwijać nie tylko swój narzędziownik WA, ale też pracować nad swoim podejściem do świata, komunikacją z ludźmi, nad asertywnością, wiarą w siebie i nad swoimi indywidualnymi talentami, które – nawet najdziwniejsze – najprawdopodobniej staną się motorem najpiękniejszych zmian w naszych biznesach. Czego najlepszym przykładem jest mój kurs kolażowy, dzięki któremu przyciągam teraz w partnerstwie biznesowym do siebie osoby o wspaniałym mindsecie i niezwykłej sile wrażliwości. A one inspirują mnie samą.

Relacje z takimi osobami też utrzymuję od początku założenia mojej firmy. Nie znaczy to, że moi wcześniejsi nauczyciele-klienci byli “źli” – chodzi o to, że zrozumiałam lekcje, które płynęły z tych relacji i idę dalej.

Twój biznes ma Cię wspierać, nie obciążać. Taki odżywiajacy biznes, nawet kiedy pracujesz wiele godzin – daje Ci ogromną satysfakcję i kończy się takim wynikiem na koncie, jakiego oczekujesz.

Martyna Friedla

TO JESZCZE NIE KONIEC! :)

I mam nadzieję, że ani przez chwilę tak nie pomyślałaś! :)

Pamiętasz, że chcę pomóc Ci zostać Asystentką Level Master? Tych kilka maili z pewnością nie obejmuje wszystkiego, co będzie Ci do tego potrzebne. 

Dlatego przypominam, że mój blog AsystentkaLevelMaster.pl zawsze czeka na Ciebie. Podobnie jak grupa Wirtualna Asystentka Level Master i fanpage na Facebooku.

Znajdziesz tam artykuły, materiały do pobrania i wszystko to, co będzie Ci potrzebne, by osiągać sukces w tej branży. To efekt prawie 3 lat doświadczenia – moje wskazówki i narzędzia, które ułatwią Ci pracę.

Zostańmy w kontakcie! 

Jeśli masz dodatkowe pytania w kwestii tego poradnika – pisz śmiało.

Mam dla Ciebie mały bonus:

Pod tym linkiem >> KLIK << znajdziesz poradnik “Narzędzia, które powinnaś znać będąc Wirtualną Asystentką cz. I”, który myślę, że bardzo Ci się przyda.

Opisałam w nim programy, z których najczęściej korzystam oraz pokazuję mnóstwo przydatnych funkcji, które usprawnią Ci pracę, i o których prawdopodobnie nie miałaś pojęcia.

A tutaj masz kupon rabatowy, który uprawnia Cię do zakupu tego poradnika z 50% zniżką. Czyli poradnik kupisz w cenie 10 zł. Wystarczy że wkleisz go w koszyku przed dokonaniem płatności i zatwierdzisz, a rabat zostanie automatycznie naliczony.

Ten kod to: almnkpzbwa50

Niech to będzie Twój pierwszy etap do zostania Asystentką Level Master. :)

Natomiast jeśli uważasz, że kurs był Ci przydatny i wyciągnęłaś z niego wartościową wiedzę, to mam do Ciebie małą prośbę. Wyślij poniższego linka do jednej osoby, której ten mini-kurs również może się przydać. Niech również skorzysta. Będzie Ci wdzięczna. 

Ponieważ wraz z dziewczynami z mojego zespołu poświęciłam na jego przygotowanie mnóstwo czasu
i włożyłam bardzo dużo pracy, jego polecenie będzie dla mnie dużym “dziękuję” z Twojej strony. :*

Oto link: https://asystentkalevelmaster.pl/mini-kurs-wa

Do zobaczenia niebawem!

O AUTORCE

Ela Zielińska, właścicielka marki VAssistance – od 2017 roku z powodzeniem prowadzi swój biznes jako wirtualna asystentka, pomagając przedsiębiorcom w odzyskiwaniu ich wolnego czasu. Oprócz zamiłowania do pracy lubi dzielić się wiedzą, dlatego od sierpnia 2019 roku prowadzi bloga na temat pracy zdalnej, wspierając początkujące WA w ich rozwoju. 

Prywatnie fanka rozwoju osobistego i pianistka-amatorka.

AsystentkaLevelMaster.pl

Mamao Sp. z o.o., ul. Szlak 77 / 103, 31-153 Kraków

NIP: 676 254 12 00