BEZPŁATNY MINI-KURS MAILOWY

DLA POCZĄTKUJĄCYCH WIRTUALNYCH ASYSTENTEK

LEKCJA 3:

Zanim przyjdzie “jakość” najpierw będzie “jakoś”

Mówi się, że zanim przyjdzie “jakość”, najpierw będzie “jakoś”. 

Oczywiście, kiedy zaczynamy się czegoś uczyć, nabywamy jakąś nową umiejętność, rzadko kiedy wychodzi nam to idealnie. A w przypadku zawodu wirtualnej asystentki – potrzebujemy umieć wykonywać zadania jak najlepiej i jak najszybciej. Co oznacza, że fakt, że dopiero zaczynamy, nie powinien być wymówką dla klienta, że jakiś temat zajmuje nam więcej czasu niż powinien.

Dlatego zaczynając pracę jako WA opieraj się na zadaniach, które są dopasowane do Twoich nabytych już umiejętności

Jeśli masz lekkie pióro i lubisz pisać – możesz budować swój biznes na copywritingu. Jeśli lubisz przeszukiwać internet i robisz to szybko – dobrze będzie zacząć od zadań związanych z researchem. 

Mówiąc krótko – wybieraj te zadania, w których czujesz się pewnie. A fakt, że masz już dany obszar czy umiejętność opanowane sprawi, że dużo łatwiej będzie Ci przewyższyć oczekiwania klienta i otrzymać od niego pozytywny feedback.

POZNAJ SWOJĄ KONKURENCJĘ

Nic tak nie motywuje do rozwoju i nie inspiruje, jak nasza konkurencja.

I nie mam tu na myśli absolutnie kopiowania 1 do 1 cudzych pomysłów! To akurat uważam za bardzo brzydki zwyczaj, choć niestety są osoby w branży, które tak robią. Ale wychodzę z założenia, że jeśli ktoś nie jest na tyle kreatywny, aby samemu wymyślić ciekawe rozwiązanie, to długo w tym zawodzie nie pociągnie.

Natomiast podglądanie osób mających większe doświadczenie niż my i inspirowanie się ich pomysłami, to fajna sprawa. Ponieważ jeśli ktoś już zrobił coś, co działa, to jaki jest sens wymyślania koła na nowo? :)

Jest co najmniej kilka doświadczonych wirtualnych asystentek na polskim rynku, które dzielą się swoją wiedzą, czy to na blogach, czy na swoich grupach na Facebooku. Podpowiem Ci, że dwie z nich mają nawet tak samo na imię, jak ja. ;) Ale nie podam Ci ich nazwisk. To będzie Twoje ćwiczenie / zadanie na dzisiaj. :)

PRZEWYŻSZAJ OCZEKIWANIA KLIENTA

Spełnianie, a wręcz przewyższanie oczekiwań osoby, z którą właśnie nawiązałaś współpracę, to bardzo istotna kwestia. 

Pamiętasz tego klienta, o którym wspomniałam Ci w poprzednim mailu? Znalazł mnie na LinkedIn, tak jak i kilka innych wirtualnych asystentek. Każda z nas miała zrobić zadanie testowe. W moim przypadku było to znalezienie VR-roomu w Warszawie, gdzie mógłby zorganizować, wraz z zespołem, spotkanie integracyjne. Zadanie niby około 15-20 minut pracy.

Ale przyłożyłam się do niego dużo bardziej. Nie dość, że zaproponowałam im kilka punktów VR-owych, to jeszcze podesłałam linki do 3 najbliższych restauracji w pobliżu, gdzie mogliby spędzić resztę wieczoru, a także dopytałam, czy nie będą potrzebowali noclegu. I właśnie dzięki temu zostałam wybrana do dalszej współpracy. Parę miesięcy później, w rozmowie z klientem, przyznałam się, że to było moje pierwsze zlecenie jako WA. Był bardzo zaskoczony. :)

W przypadku tej firmy nie pytali mnie o doświadczenie. A ja o nim nie wspominałam. Chciałam Ci jednak zasugerować, żebyś nie korzystała z zasady “fake it till you make it”. ;) Pokazywanie się jako ekspert, kiedy tak naprawdę jesteś żółtodziobem rzadko kiedy udaje się bez wpadki.

ZASADY KAŻDEJ WIRTUALNEJ ASYSTENTKI, POWAŻNIE TRAKTUJĄCEJ SWÓJ ZAWÓD

1. Odbieraj telefony. I oddzwaniaj. Jeśli w danym momencie nie możesz odebrać, to wyślij sms’a z informacją, że skontaktujesz się, jak tylko będziesz miała możliwość. I oczywiście dotrzymaj słowa.

2. Trzymaj się ustalonych z klientem terminów. Jeśli zadeklarowałaś, że research zrobisz do czwartku, to dostarcz go w czwartek. Jeśli z jakichś powodów nie zdążysz, uprzedź o tym wcześniej klienta. Natomiast jeśli newsletter musi być wysłany dokładnie we wtorek o 15:00, to musi być gotowy na tip-top we wtorek, najlepiej odpowiednio wcześniej przed godziną “zero”. I wtedy nie ma zmiłuj.

3. Szybko reaguj na e-maile (i inne formy kontaktu również). Zwłaszcza na pytania o wyceny Twoich usług. Niejednokrotnie o wyborze osoby, z którą klient nawiąże współpracę, decyduje szybkość reakcji na zapytanie ofertowe. Podobnie sytuacja ma się, gdy dostajesz od kogoś maila z pytaniem związanym z otrzymanym zadaniem. Często odpowiedź na takiego maila zajmie Ci dosłownie kilka minut, a klient będzie czuł, że ma z Tobą stały kontakt i może na Ciebie liczyć.

ĆWICZENIA DO TEJ LEKCJI:​

1. Określ swoje umiejętności. Stwórz sobie, najlepiej w arkuszu kalkulacyjnym, tabelkę ze swoimi umiejętnościami. Lecz nie tylko tymi, które aktualnie posiadasz, a również tymi, nad którymi powinnaś popracować, rozwinąć oraz tymi, w których jesteś totalnie “noga”, jednak uważasz, że będą Ci one niezbędne do dalszego rozwoju swojej kariery jako WA.

I nie chodzi tu o to, aby wypisywać wszystko, co tylko uznasz za stosowne. Zastanów się chwilę nad tym, co lubisz robić? Jakie zadania realizowałaś dotychczas w swojej pracy, a sprawiały Ci radość? Jakich zadań nie znosisz i zawsze robiłaś je niechętnie? W jaką stronę chcesz się rozwijać? Może masz już określoną swoją specjalizację?

W ćwiczeniu pomoże Ci prosty arkusz, który przygotowałam. Możesz go pobrać >> TUTAJ <<
Po jego otworzeniu kliknij Plik, a następnie z menu wybierz Utwórz kopię. Dzięki temu na Twoim Dysku Google utworzy się kopia pliku, którą będziesz mogła edytować.

2. Poznaj swoją konkurencję. Przygotuj sobie zestawienie trzech-czterech wirtualnych asystentek, które będą Twoim wzorem do naśladowania. Wypisz sobie ich nazwiska. Ustal, jakie dokładnie świadczą usługi, w czym się specjalizują, jakie mają określone ceny swoich usług, czy rozliczają się godzinowo, czy projektowo. Przyjrzyj się, w jaki sposób prezentują swoją ofertę, co ich klienci wpisali w referencjach na stronie lub fanpage na Facebooku. W jaki sposób wypowiadają się o swoich sukcesach w branży i jak się reklamują.

Pamiętaj, że warto sobie to zestawienie aktualizować co kilka miesięcy.

Ok, na dzisiaj to wszystko. Nie zwlekaj z wykonaniem powyższych ćwiczeń. Gwarantuję Ci, że będą dla Ciebie niemałą inspiracją do wykonania kolejnego kroku w tym jakże ciekawym zawodzie. :)

Masz dodatkowe pytania – pisz śmiało na kontakt@asystentkalevelmaster.pl. Możesz też po prostu odpowiedzieć na jednego z moich maili, które otrzymałaś.

O AUTORCE

Ela Zielińska, właścicielka marki VAssistance – od 2017 roku z powodzeniem prowadzi swój biznes jako wirtualna asystentka, pomagając przedsiębiorcom w odzyskiwaniu ich wolnego czasu. Oprócz zamiłowania do pracy lubi dzielić się wiedzą, dlatego od sierpnia 2019 roku prowadzi bloga na temat pracy zdalnej, wspierając początkujące WA w ich rozwoju. 

Prywatnie fanka rozwoju osobistego i pianistka-amatorka.

AsystentkaLevelMaster.pl

Mamao Sp. z o.o., ul. Szlak 77 / 103, 31-153 Kraków

NIP: 676 254 12 00