Podczas swojej pracy jako asystentka, a później jako wirtualna asystentka, miałam okazję przejrzeć już setki profili na LinkedIn, zarówno kandydatów do pracy, jak i potencjalnych klientów. Trafiałam na bardzo dobre profile i naprawdę kiepskie profile. Dzisiaj dowiesz się jak przygotować profil z tej pierwszej grupy. ;)
Dlaczego warto mieć dobry profil na LinkedIn?
LinkedIn jest miejscem, gdzie można znaleźć współpracowników do swojego biznesu, ale też klientów. Platforma od kilku lat rozwija się w niesamowitym tempie. Jeszcze w 2017 r. było tam zarejestrowanych 500 mln użytkowników, do teraz przybyło ich kolejne 145 milionów.
LinkedIn w liczbach:
- ponad 645 milionowa społeczność w 200 krajach
- obecnie przybywa 2 nowych użytkowników na sekundę
- ponad 30 milionów firm na całym Świecie
- w Polsce ponad 3 miliony użytkowników
Źródło: LinkedIn
Nieźle, co?
Skoro jest to społeczność pełna specjalistów i pracowników wyższych szczebli, to czemu by z tego nie skorzystać?
Pozycjonowanie LinkedIn jest na tyle dobre, że wyszukując kogoś po imieniu i nazwisku, jest bardzo duża szansa, że Twój profil na tym portalu pojawi się w pierwszych wynikach wyszukiwania. Korzystają z tego rekruterzy w dużych korporacjach. Sprawdzają w ten sposób osoby, które zgłosiły się do procesu rekrutacji w tradycyjny sposób – wysyłając swoje CV. Robią tak też przedsiębiorcy, którzy szukają osoby do swojego zespołu. Robię tak i ja.
Dlatego warto pamiętać, że osoby, które będą szukały wirtualnej asystentki i analizowały otrzymane CV, w tym także Twoje, prawdopodobnie prędzej czy później i tak trafią na Twój profil na LinkedIn – by dowiedzieć się czy potrafisz się profesjonalnie zaprezentować w sieci.
Niektórzy przedsiębiorcy szukają osób do współpracy wyłącznie na LinkedIn, nawet nie prowadząc otwartej rekrutacji. Wyszukują w sieci “perełki” i nawiązują kontakt. Dlatego swój profil powinnaś na tyle dobrze dopracować, by zachęcał potencjalnych klientów do nawiązania z Tobą współpracy. Możesz za jego pomocą pokazać w czym jesteś naprawdę dobra i określić, dlaczego ktoś miałby chcieć pracować akurat z Tobą.
Profil na LinkedIn powinien być tak przygotowany, by od razu po wejściu na niego było wiadomo co robisz, dla kogo i czy jesteś w tym dobra.
Do rzeczy.
Jak przygotować dobry profil na LinkedIn?
W pierwszej kolejności wyłącz powiadomienia o aktualizacjach zanim zaczniesz cokolwiek zmieniać na swoim profilu. W tym celu wejdź w menu Ja u góry strony, następnie wybierając Ustawienia i prywatność. Znajdź sekcję Jak inni widzą Twoją aktywność na LinkedIn. Wybierz Udostępnij w profilu informacje o zmianach i rocznicach pracy oraz zmianach dotyczących wykształcenia i zmień na Nie. Ta opcja jest domyślnie włączona i jeśli zaczniesz zasypywać powiadomieniami osoby w Twojej sieci, to może być to dla innych zwyczajnie denerwujące.
Następnie ustal sobie, kto ma być docelowym odbiorcą Twojego profilu, kto powinien na niego trafić, co powinien o Tobie wiedzieć. Podsumuj nabyte umiejętności, osiągnięcia w taki sposób, by osoby odwiedzające Twój profil mogły zobaczyć Twoją wartość.
Jeśli masz już doświadczenie w pracy jako Wirtualna Asystentka, wymień rodzaje klientów z jakimi pracowałaś, ich branże. Może miałaś okazję zarządzać zespołem – podaj liczbę osób. Jeśli przyczyniłaś się do wzrostu sprzedaży – podaj kwoty. Może dzięki Tobie firma ograniczyła wydatki – podaj kilka przykładów i wartości procentowych. Pokaż swoją wartość i swoje doświadczenie oraz to, w czym jesteś dobra.
Poświęć czas na uzupełnienie całego profilu, a nie tylko jego elementów. Podaj możliwie dużo danych na swój temat, dodaj zdjęcie. Chyba nie chcesz, by odwiedzający pomyśleli, że nie uzupełniłaś wszystkiego, bo jesteś leniwa?
Zdjęcie profilowe
Profile bez zdjęcia… są nie do przyjęcia. Kropka.
Dobry profil na LinkedIn powinien mieć zdjęcie. Umieszczając je od razu zwiększasz – kilkukrotnie! – szansę na wejście na Twój profil.
Nie musisz od razu wyglądać na nim, jakbyś wybuliła kilkaset złotych na sesję fotograficzną. Ale postaraj się, byś wyglądała na nim schludnie i profesjonalnie.
Może być to prywatne zdjęcie z jakiejś codziennej sytuacji. O ile nie będzie to Twoja fota z kuflem piwa w jednej ręce i papierosem w drugiej ;). I, do jasnej cholery, niech to będzie “uśmiechnięte” zdjęcie – nikt nie będzie chciał pracować ze smutasem!
Zdjęcie w tle
Możesz zamieścić tutaj fotkę stock’ową, która będzie nawiązywała do Twojej pracy. Lub wpisać w Google tło LinkedIn i pobrać gotowy projekt (uwaga na licencje). Możesz też przygotować sama projekt w Canvie i dodać na nim m.in. logo swojej firmy.
Perfekcyjny nagłówek
Jest to opis, który pojawia się tuż pod Twoim zdjęciem oraz imieniem i nazwiskiem. Opis powinien w skrócie określać co robisz. To druga rzecz, na którą ludzie spoglądają wchodząc na Twój profil (pierwsza to Twoje zdjęcie). Dlatego spraw by od razu wiedzieli czym się zajmujesz. Używaj krótkich zwrotów, słów kluczowych i pisz językiem korzyści.
Przykłady nagłówków dla WA – skorzystaj z nich jeśli potrzebujesz, dopasowując je pod swoje umiejętności:
- Wirtualna Asystentka z zacięciem do tworzenia skutecznych tekstów sprzedażowych
- Administracja biura | Prywatny concierge | Organizacja wyjazdów prywatnych i służbowych
- Newslettery | Media społecznościowe | SEO
- Wirtualna Asystentka, dzięki której zapanuje ład i porządek w Twojej firmie
- Copywriting | Korekta tekstów | Tłumaczenia
- Odzyskam dla Ciebie dodatkowe godziny
- Wirtualna Asystentka wspierająca małe firmy w zakresie marketingu i social mediów
- Sprawię, że Twoja doba stanie się dłuższa
- Oddeleguj mi zadania, zapomnij o nich i odpocznij
Aktualne dane kontaktowe
Uzupełnij tutaj możliwie dużo informacji. Wpisz adres swojej strony firmowej czy bloga, numer kontaktowy (warto mieć drugi numer – wyłącznie do spraw firmowych). Upewnij się, że podany adres e-mail jest również adresem firmowym, a nie prywatnym. Trochę niepoważnie wygląda jeśli potencjalny klient znajdzie tam adres kicia642687@buziaczek.pl ;).
Wpisując adres swojego miejsca w sieci możesz zmienić domyślną nazwę typu strona internetowa firmy na faktyczną nazwę, która wygląda dużo lepiej. Wystarczy kliknąć ołówek w sekcji Informacje kontaktowe i wybierając Inne z rozwijanego menu.
Sekcja Informacje
To trzecia najważniejsza część profilu. Tutaj powinna być podana kwintesencja tego, czym się zajmujesz i dlaczego ktoś miałby z Tobą pracować. Nie licz na to, że ktoś będzie przeglądał dalej Twój profil, jeśli to, co przeczyta w sekcji Informacje go nie zainteresuje.
Pisz tutaj konkretnie, hasłami, jeśli możesz – używaj liczb. Nie pisz “kilkuletnie doświadczenie w marketingu”, tylko “posiadam 4-letnie doświadczenie z projektowaniu kampanii w social mediach” .
Opis doświadczenia zawodowego
Napisz czym się zajmowałaś na danym stanowisku. Opisz w kilku zdaniach wykonywane zadania. Przytocz konkretne informacje np. przygotowywałam treści do strony internetowej (tu możesz podać adres strony), tworzyłam grafiki do social mediów, koordynowałam pracę kilkunastoosobowego zespołu itd. Tutaj również pisz językiem korzyści. Co robiłaś i jakie przyniosło to efekty dla pracodawcy. Opisz swoje zalety i umiejętności, które będziesz mogła wykorzystać na swoim nowym stanowisku.
Pomijaj mało istotne kwestie, jak np. to, że w swojej pierwszej pracy w kawiarni parzyłaś kawę i stałaś na zmywaku. Skup się na tym, co może dawać wartość dla potencjalnego klienta.
Projekty
Jeśli brałaś w nich udział – wpisz to w swoim profilu. Opisz z kim współpracowałaś i w jaki sposób, wymień zakres zadań, który realizowałaś, określ wynik działań podając konkretne wartości jeśli takie posiadasz.
Media
Tutaj możesz zamieścić link do referencji w formacie pdf. Możesz też dodać tutaj przykłady prac, prezentacji, zdjęć. Możesz też dodać tutaj link do swojej strony firmowej, aczkolwiek wczytywanie grafik do zaprezentowania adresu www nie działa na LinkedIn najlepiej.
Umiejętności i potwierdzenia
Najlepiej jeśli sama dodasz posiadane umiejętności do swojego profilu, zamiast czekać, aż zrobią to znajomi z Twojej sieci kontaktów. Wybierz te umiejętności, z którymi chcesz być kojarzona i najlepiej takie, które automatycznie rozpoznaje LinkedIn. Raczej unikaj tworzenia swoich zwrotów. Kiedy zaczniesz wpisywać interesującą Cię umiejętność, LinkedIn sam podpowie Ci określone frazy.
Zadbaj o potwierdzenie Twoich umiejętności przez swoich znajomych. Działa tutaj tzw. “social proof”, czyli reguła społecznego dowodu słuszności (o której przeczytasz w moim mini-kursie mailowym dla początkujących Wirtualnych Asystentek). Osoba, która będzie potencjalnie zainteresowana nawiązaniem z Tobą współpracy, będzie chciała się upewnić na ile umiejętności podane na Twoim profilu zgadzają się z rzeczywistością.
Dodaj znajomych do swojej sieci kontaktów
Personalizuj wysyłane zaproszenia
Napisz, dlaczego chcesz, by dana osoba została Twoim znajomym na LinkedIn. W ten sposób nawiązujesz już pierwszą relację. Także ilość kontaktów w swojej sieci ma znaczenie, ponieważ osoby spośród Twoich znajomych mogą Cię polecić, jeśli opublikujesz na swojej tablicy informację o tym, że aktualnie masz wolne godziny do zagospodarowania. Ale pamiętaj też, że nie ilość kontaktów ma znaczenia, a ich jakość.
Przywitanie osoby, która zaprosiła Cię do kontaktów
Jeśli otrzymasz zaproszenie i uznasz, że chętnie przyjmiesz tą osobę do grona znajomych, napisz krótką wiadomość powitalną. Może być krótkie “Dzień dobry, dziękuję za dodanie mnie do swojej sieci znajomych. Zapraszam również do odwiedzenia mojej strony internetowej/mojego bloga/przejrzenia mojej oferty, którą przesyłam w załączniku” itd. Możesz sobie takie przywitanie przygotować w notatniku lub gdzieś w programie do zarządzania zadaniami i modyfikować jedynie do bieżących potrzeb.
Inne przydatne funkcje
Personalizacja adresu URL swojego profilu i jego widoczność w sieci
Najlepiej gdyby zawierał tylko Twoje imię i nazwisko, ale już bez ciągu przypadkowych znaków wygenerowanych przez LinkedIn, bo to po prostu nie wygląda atrakcyjnie. Taki spersonalizowany adres profilu możesz spokojnie dodać np. do swojej oferty, którą wysyłasz klientom w formie pliku .pdf.
Jak to zrobić? Na głównej stronie Twojego profilu po prawej stronie znajdziesz napis Edytuj profil publiczny i adres URL, następnie na Twoim profilu publicznym po prawej stronie klikasz ołówek i edytujesz znajdujący się tam adres.
Profil powinien być też widoczny w sieci, bo jaki jest sens dopracowywania go, skoro nikt nie będzie mógł go odnaleźć?
W tym celu upewnij się, że masz włączoną widoczność w sekcji Publiczna widoczność Twojego profilu.
Zablokuj wyświetlanie konkurencji
Niewiele osób o tym wie, ale w ustawieniach LinkedIn jest taka funkcja ;). Dzięki temu, jeśli potencjalny klient będzie przeglądał Twój profil, po prawej stronie nie zobaczy osób, które pracują w tym samym zawodzie co Ty.
Żeby włączyć tę opcję wchodzimy w ustawienia profilu, następnie w zakładkę Prywatność, szukamy Osoby wyświetlające ten profil wyświetliły także i przełączamy na Nie.
Czym jeszcze możesz się pochwalić?
Dobry profil na LinkedIn powinien być możliwie dokładnie uzupełniony. Otwórz zakładkę Dodaj część w profilu (znajdziesz ją po prawej stronie), a następnie dodaj wszystko, co może podkreślić Twój wizerunek jako eksperta. Również każda aktywność dodatkowa (czy to wolontariat, zdobyte certyfikaty, czy odbyte kursy) wygląda dobrze zarówno w CV, jak i na portalu typu LinkedIn.
Efekty nie przyjdą od razu
Powoli buduj swój profesjonalny wizerunek w sieci. Publikuj wartościowe treści. Polecaj. Nawiązuj relacje z osobami ze swoich kontaktów. Nie wysyłaj spamu i nie nagabuj osób, które nie są zainteresowane.
Jeśli będziesz działać sukcesywnie i wytrwale uwierz, że będzie to najlepsze źródło Twoich klientów.